مـسـجـون

تراوشات ذهنی یک دانشجوی درونگرا

مـسـجـون

تراوشات ذهنی یک دانشجوی درونگرا

مـسـجـون


دانشجوی فقه ... مینویسم ، میخوانم ، بازگو میکنم
چایی زندگی ام را هم معمولا با گرافیک و خطاطی مزه دار میکنم
|
اهل سامانم
زنده رودی درون من جاری است
چشمه های مشبک باطن
مملو از باده بی آزاری است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

کاشکی خاک بودم

شنبه, ۷ فروردين ۱۴۰۰، ۰۴:۲۴ ب.ظ

 

وَیَقُولُ الْکَافِرُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ تُرَابًا ﴿نبأ۴۰﴾

روز قیامت کافرها میگویند ای کاش خاک بودم اصلا

اما معنی این آیه چییست؟

میدانی ؟

بعضی میگویند تراب یعنی ما شیعه ها

لقب امیرالمومنین ابوتراب است ! مگر نه؟

علی علیه السلام پدر ما است.

آنگونه که رسول الله گفت : انا و علی ابوَا هذه الامة

من و علی پدران این امتیم.

آن روزی که همه از بی صاحبی و کم توشگی مینالند.

ما پدر داریم . صاحب داریم.

کافر حسرت میخورَد ای کاش من تراب میبودم تا پدری چون ابوتراب داشتم!

کاش در زمره شیعیان علی میبودم.

لقب ابوتراب میدانی داستانش چیست؟

پیامبر اکرم ، علی علیه السلام را در غزوه ذات العشیره به این اسم صدا زدند

عمار این ماجرا را تعریف میکند:

من و علی در این غزوه با هم بودیم. وقتی پیامبر به ذات العشیره رسید و جاگیر شد . افرادی از قبیله بنی مدلج را دیدیم که کنار نخلستان ، پیش چشمه مشغول کار بودند. علی علیه السلام گفت میخواهی کنارشان برویم و ببینیم چه میکنند ؟ گفتم برویم. پیششان رفتیم و کمی کارشان را نظاره کردیم . دیدیم انگار خوابمان می آید . دوتایی رفتیم زیر یکی از نخل ها تا کمی چرت بزنیم. کمی که خوابیدیم پیامبر را دیدیم که آمد و بیدارمان کرد. لباس هایمان کمی خاکی شده بود . بلند شدیم و گرد و غبار را از لباسمان زدودیم . پیامبر چون مشاهده کرد مقداری خاک بر سر و صورت امیر المومنین است . خطاب به او فرمود تو را چه شده است یا«اباتراب»؟ امیر المومنین همان لبخند ملیحش را را مهمان رسول الله کرد.. پیامبر با اندکی مکث ، از علی علیه السلام پرسید: آیا میخواهی بدبخت ترین انسانها را به تو معرفی کنم؟ علی گفت بله یا رسول الله. پیامبر گفت: ... کسی که به تو ضربه میزند... بعد به فرق سرش اشاره کرد و گفت به طوری که این قسمت با خونت آغشته میشود...

و علی علیه السلام در هنگام نماز در سجده فرق سرش را بدبخت ترین انسانها به خون آغشته کرد.

اصلا تا به حال دقت کردی؟

در هنگام نماز . در حالتی که نزدیکترین نقطه است بین انسان و خدا یعنی هنگام سجده . انسان بر خاک سجده میکند؟

یعنی آن موقعی که تو پیشانی ات را بر خاک میمالی در نزدیک ترین نقطه ای تا خدا!

این سجده بر خاک چه سری دارد؟

اصلا سجده بر خاک از خصایل شیعه است.

مخصوصا اگر اینکه تربتش ، خاک کربلا و تربت سید الشهدا باشد.

خاک پای کسی باشد که امیرالمومنین پدر اوست.

نزدیکترین خاک است به ابوتراب!

ابوتراب یعنی پدرمان علی ، بزرگ ترین انسان روی زمین ، متواضع و خاکی است!

در حالتی که به خاک سجده میکند به شهادت میرسد.

پیامبر این لقب را به او داده است

و علی این لقب را خیلی دوست دارد.

اصلا این خاک بودن خیلی زیبا است.

انگار محتوایش این است که شیعه ، کوچک علی است و علی صاحب شیعه است.

به ابن عباس گفتند چرا به علی، ابوتراب می گفتند؟

گفت: لانه صاحبها (چون صاحبش است)

هر جا که تراب هست، صاحبش علی است.

در اوج نماز که سجده است بالاترین نقطه بدنت یعنی سر و پیشانی ات را می گذاری پایین ترین جا، جای پات، برای چه؟

برای این که بر تراب سجده می کنی و صاحب تراب علی (ع) است.

آدم از خاک خلق شد نه؟ یعنی پدر تراب که شوی، می شوی پدربزرگ آدم! آدم ابوا البشر پدری چون علی دارد!

جایی یک جمله ی زیبا دیدم که نوشته بود : خدا گِل آدم را به خاطر گُل روی علی سرشت!..

ابوتراب به معنی پدر خاک است . و  از لحاظ لغوی حتی به معنای پدر زمین است!

پدر زمین است علی!

یاعلی چه شانی داری تو!

پس مفهوم گسترده تر شد! علی پدر بشریت است.

و هر که کفر ورزید از دایره ی بشریت و فطرت بیرون میرود . 

از برنامه ای که خدا برای انسان ریخته خارج میشود

یعنی هر که میخواهد انسان باشد . باید تراب ابوتراب باشد . علی پدرش باشد . باید در راه علی قدم بردارد.

این راه انسانیت است!

 چقدر محتوا داشت این یا لیتنی کنت ترابا!

ما تکه غباری بر چادر فاطمه و عبای امیرالمومنین هستیم.

و این است رسم آدمیت! رسم شیعه بودن است رسم آدمیت . شیعه واقعی غبار پای اهل بیت است!

این شعر را خوانده ای؟

به ذره گر نظر لطف بوتراب کند             به آسمان رود و کار آفتاب کند

موفقیت ومقام را از علی فقط بخواه!

بلکه انبیا هم از علی خواستند شاید.

همانگونه که ابراهیم با صلوات بر پیامبر و اهل بیت به مقام امامت رسید و

نوح با قسم دادن خدا به اسامی اهل بیت از طوفان نجات یافت و

آدم به احترام اسامی اهل بیت توبه اش پذیرفته شد.

شاید عیسی علیه السلام هم نام علی میبرد و روح میدمید در اشیاء بی روح و زنده میکرد مرده را..

 

پ ن :

شان علی چگونه است که پیامبر همچین مضمونی را میگوید : اگر من پیامبر نمیشدم یقینا تو پیامبر بودی پس از من

اصلا حدیث منزلت را بچسب: انت منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی

تو نسبت به من مانند هارون نسبت به موسایی جز اینکه بعد از من پیامبری نیست.

هارون همان که موسی تقاضا کرد از خدا که برای او وزیر قرار دهد ، برادرش هارون را.

روزی که همه بی صاحب اند و یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ ﴿عبس۳۴﴾

ما پدر داریم . صاحب داریم. ما امت محمد و علی هستیم. که روز قیامت محمد با نگرانی میگوید: امتم! امتم!

روزی که هر که دنبال حساب کتاب خودش است و لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ ﴿عبس۳۷﴾

او(ص) به دنبال حساب کتاب امت است.

تازه این فارغ است از شفاعت فراگیر فاطمه! سلام خدا بر او باد...

آن روز یک سوار بر ناقه از صحنه ی محشر عبور خواهد کرد در حالیکه ملبس به نور است.

و  انسان ها این صحنه ها را خواهند دید آن روز که وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا ﴿۲۷﴾ 

ای کاش فلان کس را به عنوان دوستم نمیپذرفتم که او مرا گمراه کرد ایکاش همان راه رسول را در پیش میگرفتم

کاش تراب بودم و علی را مولا و خلیل و پدر خود میدانستم.

که اینگونه در سبیل رسول الله قدم بر میداشتم

این راهی بود که برای من درنظر گرفته شده بود و من بیراهه رفتم.

...

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۰۷
محمدجواد اسعدی سامانی

نظرات  (۱)

۱۶ فروردين ۰۰ ، ۱۶:۲۱ حمید درویشی شاهکلائی

سلام بر حضرت کمیل
خیلی هم خوب

پاسخ:
زنده باشید آقا حمید. دعامون کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی